Polecamy

Trasa nr 4 "Do źródeł Olzy"

Start: Turystyczne przejście graniczne w Bukowcu (Czechy)
Meta: źródło granicznej rzeki Olzy
Długość: 13 km
Czas: 1 godz.
Trudność: 1 bardzo łatwa

Przebieg trasy:

Turystyczne przejście graniczne Istebna–Bukovec w dolinie Olzy – Istebna Tartak – Istebna Zaolzie – stoki Gańczorki – źródło Olzy

Krótka charakterystyka:

Bardzo łatwa i przyjemna wycieczka doliną Olzy, rzeki o długości 99 km wypływającej spod Gańczorki w Istebnej. Olza należy do dorzecza Odry i płynie na przemian w Polsce i Czechach. Trasa prowadzi od turystycznego przejścia granicznego Istebna – Bukovec w miejscu, gdzie Olza wpływa na czeską stronę granicy (do Polski wpływa ponownie w okolicach Cieszyna), a kończy się przy jej źródle. Prawie w całości prowadzi drogami asfaltowymi łagodnie wznosząc się, przez co nie przysparza prawie żadnych trudności technicznych.

W drogę

Rozpoczynamy z turystycznego przejścia granicznego Istebna-Bukovec, z mostu nad rzeką Olza wpływającą z Polski do Czech. Dojechać tam możemy samochodem lub rowerem od strony Jablonkova lub Jasnowic. Jedziemy cały czas w górę rzeki Olza początkowo łagodnie, potem droga nieco stromieje, faluje i przed skrzyżowaniem z drogą główną Istebna – Kubalonka na Tartaku pojawiają się nawet łagodne zjazdy. Drogę główną na 5,5 km wycieczki przecinamy na wprost i kontynuujemy jazdę wzdłuż rzeki: droga raz po raz odchodzi od jej koryta, ale cały czas trzyma się głównej doliny. Mijamy wyciągi narciarskie na Złotym Groniu i kilka obiektów noclegowych, w tym m.in. Centrum Wypoczynkowe "Halniak" z siłownią i basenem, Ośrodek Wypoczynkowy "Groń" i Ośrodek Sportowy "Olzianka" z wyciągiem narciarskim. Wszystkie te obiekty świadczą 10% rabat dla rowerzystów – posiadaczy Rowerowej Karty Rabatowej.

Dojeżdżamy do rozwidlenia dróg w Istebnej-Zaolziu. Po lewej widoczne jest Schronisko PTSM "Zaolzianka", a po prawej bar i boisko sportowe za rzeką. Jadąc wzdłuż rzeki w pewnym momencie pojawia się zakręt w prawo w stronę Koniakowa. W tym miejscu do Olzy wpada potok Rastoka, biorący swoje wody spod Tynioka i Ochodzitej. Kontynuujemy jazdę na wprost – logicznie w stronę źródeł Olzy. Mijamy skład drewna, polanę. Skończy się w pewnym momencie asfalt i pojawi się droga leśna utwardzona. Za dużą polaną na ok. 12 km trasy drogi rozwidlają się: w prawo prowadzi wzdłuż potoku, dopływu Olzy, a w lewo wzdłuż właściwej rzeki. Po 200 m skręcamy ostro w prawo i czeka nas końcówka trasy, którą lepiej przejść pieszo. Źródło Olzy znajduje się po dalszych 800 metrach podejścia na stokach Gańczorki.

Warianty:

Powrót proponujemy tą samą trasą lub też jako urozmaicenie przez Koniaków Pasieki i Jasiówkę, a następnie Beskid i Krzyżową do Jasnowic na drogowe przejście graniczne (prowadzi tamtędy euroregionalna trasa rowerowa)

Preferowany sprzęt:

rower górski, trekkingowy, możliwy szosowy

Zalecane opony:

z niskimi oporami toczenia, semislicki

Dostęp do wody pitnej:
łatwy, kilka sklepów na trasie i źródeł

Odcinki " z buta":
800 m przed samym źródłem Olzy

Najbliższe sklepy i serwisy rowerowe:
Istebna centrum

Uwaga na:
- zrywkę drewna, ruch samochodowy ,